PMR - Bagaimana Melindungi dan Menjaga Perut

Perut merupakan organ yang penting sebagai tempat menyimpan makanan dan menghadamkan makanan protein. Nafsu makan juga di perut, berpuasa juga di perut, dan datangnya penyakit juga sedikit sebanyak bersumber dari perut. Hasilnya di umur yang muda lagi, kerana tidak menjaga makanan perut menjadi buncit, dan hilang bentuk tubuh yang cantik. Jadi disini penulis menyenaraikan beberapa tips penting untuk menjaga perut.

1. Perut kita perlukan masa selama lebih 4 atau 5 jam antara dua hidangan. Janganlah makan sehingga makanan yang awal itu dihadam sehabisnya. Makan sebelum waktu makanan yang utama akan membebankan perut kalian bekerja dan menyebabkan sistem penghadaman menjadi tidak teratur. Segala makanan perlulah dimasak dengan rapi (well-cooked) dan segar kerana makanan yang tidak dimasak dengan baik tidak membunuh parasit didalamnya (beberapa jenis makanan berdaging). Makanan juga perlu dibasuh dengan baik.

2. Makan kerana tiada rasa lapar adalah dilarang dan tidak elok juga membiarkan perut terlalu lapar dan melewatkan waktu makan akan menyebabkan pengeluaran enzim terganggu. Jadi bila lapar, makanlah dengan perlahan, dan berhentilah sebelum kenyang.

3. Pastikan waktu makan itu waktu kalian bahagia dan bersenang hati. Jangan sesekali makan diwaktu cemas, ataupun sibuk bercakap dihadapan makanan.

4. Jangan makan dikala kalian sedang bermalu-maluan, tapi dalam keadaan yang berpuas hati dan tenang.

5. Makruh makan makanan yang terlalu panas, kerana akan mencederakan perut dan gigi. Tambahan pula akan menyebabkan makanan tidak hadam dan menyebabkan ulcer perut.

6. Minumlah air sedikit sebelum makan (separuh teguk,air mineral), buat pelincir perjalanan makanan turun sepanjang sistem penghadaman. Jangan pula minum sepuasnya sebelum atau sejurus selepas makan kerana akan mengurangkan penghadaman makanan secara maksimum. Minumlah air setengah jam atau sejam selepas makan. Jika perkara ini tidak teratur akan mengundang kepada perut buncit.

7. Minum 7 hingga 8 gelas air mineral sehari untuk memastikan kelancaran sistem penghadaman dan perjalanan darah.

8. Sebaiknya makanlah buah terlebih dahulu kerana buah buahan mengandungi karbohidrat yang mudah dihadam berbanding roti atau beras sebagai bahan tenaga untuk sistem penghadaman bekerja.

9. Jangan tidur, baring atau bekerja selepas makan, dan ambillah masa rehat untuk seketika untuk memberi peluang makanan dihadam. Dan kerana ketenangan inilah akan meningkatkan lagi penghadaman makanan (keadaan non-simpatetik)

10. Kurangkan makanan yang melemahkan perut seperti makanan pedas, terlalu masam atau teh.

11. Ikutilah piramid makanan dalam diet kalian, berbagai-bagai kerana tubuh badan kita memerlukan semua (glucose, amino acid, fat) untuk sistem badan yang lain.

12. Rajinlah berpuasa, kerana sesungguhnya kalian akan sihat. Puasa akan merehatkan perut dari bekerja, mengantikan sel-sel yang rosak dan sebagai maintainance dalam seminggu.

bersambung...~

0 Apa Anda Rasa?: