PMR - Arah Yang Penting Buat Remaja

1. Perasaan seksual adalah sangat semulajadi dalam kehidupan seseorang, lantas ia janganlah dipandang kotor, tidak sihat, cacat atau memalukan. Ia haruslah diambil sebagai suatu sumber pemeliharaan kehidupan, iaitu dengannya, perasaan ini bertanggungjawab untuk meneruskan zuriat akan datang.

2. Perasaan seksual ini hadir terus bila seseorang mencapai umur baligh sehinggalah ke tua. Jadi ia memerlukan kawalan yang baik dari dalam diri kalian dan kalian janganlah menjadi hamba kepada perasaan ini, kerana memuaskan seksual dalam keadaan yang salah lebih teruk daripada binatang kerana tidak menggunakan akal yang waras.

3. Perlu diingat bahawa kehendak seksual meningkat selari dengan peningkatan umur, jadi organ seksual memerlukan masa yang panjang sebelum berfungsi dengan baik.

4. Remaja yang menjaga kemaluannya dengan baik (tidak berlaku zalim padanya) pastinya akan memberikan fungsi yang terbaik selepas berkahwin.

5. Juga sangat perlu buat remaja lelaki untuk menjauhi gadis-gadis (menjaga jarak) supaya kehendak seksual ini dalam keadaan yang terkawal dan membuat dosa dihapuskan.

6. Kebiasaan (habit) seseorang yang bermula dari awal pastinya akan berterusan sehingga ke saat kematian. Jadi seseorang yang dikategorikan sebagai baik atau jahat bergantung pada kebiasaannya dan orang yang baik akan memperolehi kejayaan yang sebenar.

7. Remaja perlu menjauhi pernikahan pada saat awal baligh sehinggalah dia mampu menjaga kehendak seksual secara total dan selamat daripada masalah.

8. Jauhi pelacur atau kalian akan mendapat derita yang lebih sengsara kerana pelbagai penyakit seksual.

0 Apa Anda Rasa?: