PMR - Keinginan dan kemahuan

Setiap orang menjadi sasaran keinginan dan kompleks yang berterusan sepanjang hidup. Disini kita akan bincangkan mengapa ianya berlaku dan disini juga akan dibincangkan beberapa istilah supaya mudah untuk difahami dalam perbincangan yang lebih lanjut.

1. Akal / Hati Nurani / conscience

Ia adalah pusat pada sebab/alasan dan intelek. Nurani ini meletakkan manusia lebih diatas ciptaan lain dan ia menyebabkan manusia mampu bertamadun dan berkembang pesat.

2. Nafsu / unconscience

Ia adalah sebahagian daripada minda terletaknya keinginan yang tersimpan yang masih belum dipenuhi. Didalamnya simpanan harapan dan cita-cita dan juga kehendak. Apabila ia menguasai diri, nafsu ini akan menonjolkan sifat negatif dan kesannya keinginan itu didorong pada saluran yang salah untuk dipenuhi.

3. Persekitaran / environment

Agensi luaran yang memberi kesan pada sifat manusia dan cara hidup.

4. Penyesuaian / adjustment

Ia adalah penyesuaian diri mengikut kehendak situasi dan persekitaran dan bersedia untuk menghadapi cabaran dan situasi yang sukar.

Keinginan / desire

Kita perlukan banyak perkara untuk hidup diatas dunia ini, seperti makan, minum, tempat tinggal dan makanan. Sekarang untuk penuhi perkara ini kita perlukan banyak perkara. Kita juga berkeinginan untuk mengatasi orang lain dari segi nama dan mashur, kecantikan dan perhiasan, yang meminta lebih. Kita juga selalu berfikir untuk hidup dengan gembira, bahagia, mudah dan selesa. Jadi keinginan ini berkembang terus tanpa kita sedari. Walaubagaimanapun keinginan ini bukanlah suatu yang cacat dan menyusahkan untuk mereka yang mengejar keperluan mengikut kesesuaian cara hidup yang sederhana.

Kompleks / complexes

Ini juga merupakan keinginan yang lebih daripada biasa iaitu kekayaan dan kemewahan atau apa jua yang melebihi tahap keperluan seseorang. Keinginan yang masih belum dipenuhi ini kadang kala membuatkan manusia sanggup melakukan jenayah atau dosa disisi agama dan masyarakat. Keinginan ini berterusan berkembang dan berkembang yang tiada kepuasan. Apatah lagi apabila ia menguasai nafsu menjadikan kita sentiasa berasa cemas sepanjang masa. Mereka saling bersaing untuk dipenuhi namun mustahil untuk kita penuhi kesemuanya atau mana-mana daripadanya yang mengatasi had keupayaan kita. Oleh yang demikian minda kita berperang dengan konflik dan konflik ini menjadikan minda kita letih dan menyebabkan badan kita lemah, juga penyakit histeria yang bersarang dikeliling kita.

bersambung....~

0 Apa Anda Rasa?: