PMR - Cara Mengatasi Kemahuan Yang Memberontak

Allah Yang Maha Berkuasa telah menganugerahkan kita kekuatan dan ruang yang sangat besar. Jika kita sedar akan perkara ini didalam diri kita pastinya kita mampu mengatasi masalah kemahuan yang sangat kuat ini dan juga masalah-masalah lain.

Didalam diri kita mempunyai 'tenaga batin' ataupun 'kekuatan iman' ataupun digelar 'will power'. Dengan kekuatan ini kita mampu mengatasi kemahuan dan kehendak jika ianya digunakan dengan sebaiknya. Bila kemahuan ini sudah mula meminta-minta sehinggalah ke otak maka kekuatan ini mampu mengurangkannya.

Contohnya bila kalian terlihat gadis yang comel, cantik, seksi melalui dihadapan kalian, pastinya mata itu tergerak sendiri untuk melihat dan merenung sepanjang masa, suatu masa will power ini akan menegur kalian..

" Ini adalah tindakan syaitan, jadi tidak patut aku melihatnya dan Allah selalu memerhatikan aku..."

Bila bisikan itu berkata sedemikian, dengan kekuatan iman maka kalian akan beristighfar dan terus mengalihkan pandangan ke tempat lain. Jadi untuk meningkatkan kekuatan iman ini haruslah kita sentiasa memperbaharui iman kita dengan rajin menuntut ilmu agama, memahami isi kandungan Al-Quran dan mengamalkan solat-solat sunat.

Allah juga berfirman dalam surah Al-Mulk, sesiapa yang menahan diri daripada melakukan maksiat sedang tidak dilihat oleh orang, maka dia mendapat keampunan yang besar. Jadi untuk mengatasi masalah kemahuan yang mendadak ini, perlulah sentiasa bersyukur atas nikmat yang diberi dengan sentiasa melihat orang yang tidak bernasib baik dan lebih miskin dan orang yang berada dibawah kalian. Tambahan pula dengan ibadah yang berkualiti menjadikan kalian hamba yang soleh dan solehah, lantas mampu mengatasi masalah ini...

bersambung...~

2 Apa Anda Rasa?:

Puan Nurussalwa said...

salam,
Alhamdulillah.. terima kasih atas komen saudara di blog sy..
dan.. terima kasih juga atas perkongsian entri2 PMR..

Dr. Shukri Ustaz Suliman Sujak said...

waalaikumsalam...

semoga kita mendapata manfaat daripadanya...~