PMR - Adab tidur dan berjaga

1. Berjaga sehingga lewat malam dan bangun lewat di siang hari adalah sifat yang negatif dan melemahkan kesihatan.

2. Tilam yang lembut dan empuk menyebabkan kekerapan mimpi basah. Tambahan pula ia menambah keinginan untuk rehat yang berlebihan.

3.Kibas katil dengan kain sebelum tidur untuk mengelakkan serangga yang berbahaya.

4. Baca Al-Quran surah yang kalian hafal sebelum tidur dan bermuhasabah diri sebelum terlena serta memohon ampun daripada Allah atas kesilapan dan dosa dihari itu.

5. Elakkan berbaring dilambung kiri atau meniarap, kerana ianya bersamaan dengan sikap syaitan, malahan membawa banyak penyakit.

6. Tidur bersama fikiran yang kotor akan menyebabkan mimpi yang menyeramkan. Tenangkanlah fikiran dan sentiasa ingat Allah dikala ingin pejamkan mata.

7. Tidur yang menutup muka akan menghalang udara segar dan sesak nafas, jadi biarlah tidur dalam keadaan terbuka dibahagian muka.

8. Amalkan bangun awal dikala sebelum waktu subuh dan membuat sedikit munajat pada Allah ataupun qiamullail. InsyaAllah seharian itu akan sentiasa segar dan bertenaga.

9. Sekiranya mendapat mimpi yang baik maka ucapkanlah 'alhamdulillah' dan sebaliknya jika mendapat mimpi yang buruk maka beristigfarlah...

10. Ucapaknlah "La haulawala quwwata illa billahil aliyyul azim" jadi mimpi ngeri itu tidak berulang lagi

0 Apa Anda Rasa?: