Instinct mama...~

Masih dalam kenangan...aku dulu sekolah di asrama penuh..memang penuh la asrama tuh...jauh dari family...dan aku jarang sekali telefon rumah...sebabnya x boleh bawak handphone (alasan)..waktu tu aku tingkatan 1...baru je masuk sekolah...dalam kelas aku duduk tepi tingkap..menghadap padang bola yang luas menghijau bersama tompokan lumpur...aku terkadang terkenang mama ayah di rumah...aku memandang keluar bila cikgu belum masuk kelas, waktu rehat dan waktu terluang. Merenung jauh teringatkan keluarga...hati ini kadang-kadang menangis rindu...oh mama ayah...sampai masanya cuti panjang, aku pulang ke rumah...sedang-sedang berehat bersama mama ayah, tiba-tiba mama cakap..."mama tau adik selalu tengok kat luar tingkap menangis sorang-sorang..." tergamam aku kat situ...camna mama boleh tau? sedangkan aku tak pernah cerita...itulah insan bernama ibu...kemudian di tingkatan berapa tah aku tak ingat..suatu masa tu aku kehabisan duit dan aku segan untuk bagitau mama. jadi aku berdiam diri, kadang-kadang rehat didalam kelas tanpa beli makanan kat kantin...tak lama lepas tu selang sehari tiba-tiba aku dipanggil ke pejabat. kakakku datang dari jauh bersama kawan dia..."ni mama ade hantar duit" persoalannya...macamana mama boleh tau aku dah habis duit???sedangkan mama baru je bg duit saku dan aku x igt sebab ape boleh habis...ni bukan sebab ikut jadual perbelanjaan ye...jadi sejak itu aku yakin...segala apa yang ada dihati aku ni mama tau...setiap perubahan mama tau...setiap kebencian mama tau...kerana darah yang mengalir dalam diri aku juga darah mama...~

2 Apa Anda Rasa?:

aKu PeRlU mEnUliS said...

sedih... sob3.. terharu baca.

Dr. Shukri Ustaz Suliman Sujak said...

itulah makcik kamu...hehe...sume mak same je ti...