Contoh Teladan....

Aku mengembara...mencari tujuan hidup...pastinya ada insan-insan yang aku contohi...
Melihat kebaikan keburukan manusia...memuji mencaci mereka...lantas mendoakan mereka....
Mudah dibibir untuk mencontohi Rasulullah, insan terbaik...tapi berapa ramai yang sanggup sepenuh hati mencontohinya?? Usahlah hipokrit...cakap biar serupa bikin yang bermaksud biarlah perbiatan sesuai dengan apa yang diucapkan....
Kita punyai mata, mudah terpengaruh dengan apa yang kita nampak....
Kita berani mengangkat tangan selepas ramai keliling kita mengangkat tangan....
Kita berani cakap besar apabila ramai yang menyebelahi kita....
Fitrah manusia...
Aku pernah melihat bapanya solat, anak kecilnya berumur 2 tahun juga sibuk untuk solat....
Aku melihat bapa menjerit menjual roti, anaknya juga menjerit menjual roti....
Paling sedih aku melihat ibunya meminta sedekah, anaknya juga sayu meminta wang...
Jadi carilah seseorang dipandangan mata kalian yang boleh dijadikan contoh teladan...
Bagi aku...benar Rasulullah contoh terbaik, tapi masih ada juga insan yg semampunya aku contohi...
Iaitu aku melihat kegigihan bapaku bangun mengerjakan solat malam dikala semua orang ketiduran...
Dan aku melihat ketabahan ibuku menyelesaikan masalah anak-anak sejak lahir sehinggalah sudah berumahtangga...
Dan aku kagum dengan kesabaran dan ketenangan abangku dalam apa jua keadaan yang menghimpit dirinya...
Semoga aku dapat mencontohi mereka...amin ya rabb...

2 Apa Anda Rasa?:

aliff asyraf said...

cemburukan anda

Dr. Shukri Ustaz Suliman Sujak said...

tiada apa nk dicemburukan wahai sahabatku...=)