mengapa aku diberi nama ini? kerana ini satu anugerah....

Terkenang tika waktu dahulu, beberapa tahun lepas, ketika aku masih lagi menuntut ilmu di bumi Gombak, aku diarahkan salah seorang pengawas untuk memberi tazkirah di hadapan perhimpunan...pada mulanya aku agak buntu, apakah tajuk tazkirah yang perlu aku berikan..iya lah..aku pun baru setahun jagung, ilmu apa je yang aku ada..lalu terdetik satu tajuk yang sesuai diberikan kepada seluruh pelajar, iaitu tajuk 'syukur'. setelah cari maklumat dari buku-buku agama, aku pun sediakan nota pendek. dalam keadaan sedikit gementar aku menghampiri mikrofon di perhimpunan..lantas aku mendahului ucapanku dengan nyanyian lagu syukur dari Raihan. mereka semua kelihatan pelik...sikit je aku nyanyi..kemudian aku teruskan dengan tazkirahku..
kemudian kembali beberapa tahun lagi ke belakang ketika aku masih menuntut di johor ketika aku bersekolah rendah...ibuku selalu mengurutku untuk mengejut aku bangun solat subuh. terkadang aku rajin hendak bangun, kadang-kadang aku malas..pada satu ketika itu aku terasa berat untuk bangun, lalu selepas ibuku mengurut, aku malas bangun juga. lalu tiba-tiba ibu cerita, mengapa dia memberikan namaku Shukri..kerana.....dia bersyukur sangat kerana akhirnya dia memiliki juga anak lelaki kerana sebelumku semuanya perempuan selain dari abangku seorang itu..tiga perempuan sederet...hehe..ketika dalam kandungannya lagi dia sudah berdoa untuk memiliki anak lelaki, akhirnya Allah makbulkan dan lahirlah aku yang diberi nama Shukri yang bermaksud 'kesyukuranku'
kembali beberapa tahun kehadapan semula, aku belajar untuk menjadi insan yang bersyukur. kerana hanya Allah sahaja yang memberi kita kehidupan, nikmat, dan kejayaan. sebagai tanda syukur kita pada Allah, kita perlulah mengikut segala suruhan dan perintahnya. memang sudah jelas disini..aku diberikan begitu banyak nikmat dan kemudahan namun aku tidak tahu berapa banyak syukurku diterima Allah. tugasku hanya perlu bersyukur.
kemudian nak diteruskan cerita aku ada peperiksaan mikrob yang agak sukar. walaupun aku tidak pasti keputusanku kelak, namun aku hanya perlu bersyukur kerana Allah memberi juga peluangku untuk menghadiri peperiksaan, mempunyai pen untuk menulis, mempunyai tenaga untuk menjawab, memberi ketenangan untuk berfikir, dan menyalurkan ilmuNYA kepadaku untuk aku menjawab soalan yang mampu aku jawab. itu sebenarnya sudah cukup untukku bersyukur sepenuh masa. dan kerana itu aku sentiasa teringat bahawa itu kerana aku diberi nama Shukri, kerana ia adalah satu anugerah supaya aku menjadi insan yang sentiasa bersyukur....Alhamdulillah....

1 Apa Anda Rasa?:

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

syukur... syukur... syukur YA ALLAH
syukur alhamdulillah...