bersyukurlah kamu masih lagi bernyawa...

Alhamdulillah..itulah ucapan yang mampu aku luahkan tatkala jantungku berdegup kencang dikejar sang pembunuh dunia. sehari sebelum bermulanaya Exam final..aku terasa amat malas untuk bangun. teramat-amat malas..mungkin kerana beberapa faktor yang menjadi rahsia. hal ini kerana aku tidak boleh tidur pada malam itu. sampai keesokan harinya aku tersedar dalam pukul 9 pagi. namun aku enggan bangun. aku bercakap pada diri sendiri, biarlah aku sambung tidur..dan aku memang tak nak bangun...aku tak nk menempuhi realiti dunia yan penuh onak duri ni..aku tak nak dan tak nak. aku sentiasa ingin dalam mimpi dan pembaringan. kemudian apa yang aku dapat...mimpi ngeri..tika itu aku dalam perjalanan ingin pulang ke rumah dari Kuala lumpur ke Johor Bahru. aku membawa banyak duit dalam beg kecilku. kemudian aku terus menuju stesen LRT di putrajaya. aku ingin membeli tiket bas pulang ke JOhor di kawasan sekitar stesen LRT tu. malangnya tiada kaunter tiket disitu. lalu aku bercadang terus ke PUduraya. lalu aku pun menaiki sebuah keretapi yang usang dan lama..lepas sebuah stesen..aku teringat bahawa aku tertinggal beg yg berisi duitku di stesen lepas. segera aku keluar dan berlari kearah stesen lepas tadi. bila aku keluar sahaja dari stesen itu, rupanya aku berada dikawasan lanun dimana ramai orang dibunuh sesuka hati. pisau dibaling, berdas2 tembakan dituju kearah orang yang ingin menaiki keretapi itu. apakah aku ingin keluar? lalu aku keluar juga dan terus berlari mengikut rel keretapi lepas. aku lari sepenuh hati. tiada orang kejar. sampai di stesen lepas tu aku menjumpai sesorang sedang menggeladah beg itu..aku terus menyepaknya dan mengambil begku semula. rupanya da sebilah pisau ditangan penggeledah beg aku itu tadi. aku terus berlari dan berlari sepenuh hati. aku ketakutan..aku terus berlari dan aku tiba di stesen ramai lanun itu. lagi ramai orang awam yang dibunuh. jantungku semakin laju dan aku berpeluh. aduh apakah aku masih lagi bernafas?apakah ajalku sudah tiba? kemudian aku terjaga dari tidur dan aku terus bangun menuju ke bilik air. aku mengucapkan syukur pada Allah kerana aku masih lagi bernafas. kesimpulan yang ingin aku utarakan..berusahalah diatas muka bumi ini, jangan kamu bermalas-malasan, andai ajal itu sudah tiba..tidak sempat lagi kau untuk mengumpul kebajikan...(kisah benar)

2 Apa Anda Rasa?:

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

Salam ya habibi...

"Berangkatlah kamu baik dalam keadaan merasa ringan ataupun merasa berat, dan berjihadlah dengan harta dan dirimu di jalan Allah. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui" At-Taubah(9);41

ayat ni boleh di jadikan motivasi kepada diri... suruh kita bangun berjuang, susah/senang... wallahu'alam

AIsyAmIrA said...

wah!
sgt fantasi mimpi kamu ituu..
n well itulah uyg dinamekn MIMPI...
tp pengajaran yg tersirat itu lebih penting!
n all d best 4 ya FInal Exam..
ganbattene!!