Mengapa dan kenapa...oh tuhan...

Oh tuhan,
Kenapa kau pilih aku,
Kenapa aku menjadi pilihanmu,
Untuk mengharungi dugaan yang berat ini,
Kurasakan seperti tidak sanggup melangkah lagi,
Teramatlah berat ujian kau beri,
Walaupun berjuta hambamu tapi engkau memilih aku,
Apakah salahku,
Apakah dosaku,
Adakah engkau membenci akan daku,
Tapi kenapa?
Tapi mengapa?


Oh manusia,
Apakah kau sudah lupa,
Mengapa tuhan jadikan kau didunia,
Hanya kerana untuk beribadat kepadaNya,
Setiap ujian itu hanya Dia yang tahu,
Dia adalah maha adil,
Kerana engkau sahaja mampu menerimanya,
Bukan kerana Dia membenci mu,
Tapi kerana Dia amat menyayangimu,
Dia ingin memberikan ganjaran yang banyak kepadamu,
Seandainya engkau menghadapinya dengan tabah,
Maka nikmat syurgalah yang dia ingin berikan,
Usahlah kau mengeluh,
Usahlah kau kecewa,
Ingat kembali kisah dahulu kala,
Rasulullah insan yang paling mulia,
Tapi baginda menerima dugaan paling berat di dunia,
Jika kau kaji sejarah baginda,
Tentu kau insaf buat selamanya,
Ujianmu barulah sedikit daripadanya,
Tapi engkau lebih mengeluh tidak menerima,
Apakah tuhan atau dirimu yang tidak adil?
Engkau sendiri mampu memikirkannya...

Oh tuhan,
Betapa banyaknya dosaku,
Betapa hinanya aku memikirkan itu,
Aku tidak menyedari perkara itu,
Kerana syaitan jualah pandai menipu,
Imanku entah kemana,
Amalku tidak seberapa,
Ibadahku belum tentu kau terima,
Memang benar aku yang tidak adil,
Ampunilah dosaku Ya Allah,
Walau berapa berat ujianmu aku redha akannya
Kerana aku sangat jauh beza dgn rasulMu,
Masukkan aku dalam golongan orang yang bersabar,
Itulah permohonan dariku,

Oh manusia,
Kepada Allah jualah kita berserah,
Kerana Allah pelindung yang terbaik,
Tiada apa dapat mengatasi kuasanya,
Tambahkanlah keyakinanmu kepadaNya,
Bersabarlah atas ujian yang kau terima,
Begitu besar ganjaran ada disebaliknya,
Kelak engkau juga akan tahu perkara sebenarnya,
Ingatlah Allah sentiasa bersamamu,
Tapi engkau yang selalu tidak bersamaNya,
Bertaubatlah wahai manusia,
Kerana Allah maha pengampun,
Allah jua maha mengasihi hambanya,
Dan banyakkanlah berdoa kepadanya...
Cintailah diriNya dan syurgalah ganjarannya...

3 Apa Anda Rasa?:

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

yup...betul3... Kita kena ujian, maksudnya ALLAH sayang kita... barulah tahu kita layak atau tak terima ganjaran drpdnya...besar ujian2 Allah utk kekasihnya.... Kekasih ALLAH, Rasulallah... lihat saja lah ujian yang dikenakan padanya...

Doa, doa and doa...tu senjata kita, time kuat dan terutamanya time lemah... hadapi dgn sabar dan solat... wallahu'alam

cahaya syurga... ^ainul mardhiah^ said...

org baik d uji kerana Allah sygkn hambanya dan utk m'uji sejauh mane iman nye...
manakal org jahat Allah bgi ujian utk menyedarkankan hambanye agar kembali ke jalan yg benar...
~aku cuba utk menerimanye dgn tabah~

Dr. Shukri Ustaz Suliman Sujak said...

betul tu..cuma terpulang pada kita untuk menilainya...ujian untuk org jahat juga menandakan Allah masih menyayangi hambanya...